Crowdfunding – czym jest i jak działa?

Crowdfunding – czym jest i jak działa?

Pojęcie crowdfunding mimo swojego skomplikowania ma bardzo zwyczajne znaczenie. Oznacza finansowanie społecznościowe i pochodzi z połączenia dwóch słów z języka angielskiego: crowd-tłum i funding-finansowanie. To metoda polegająca na zdobywaniu środków podczas publicznych zbiórek potrzebnych do finansowania jakiegoś projektu. Najczęściej zbiórki te odbywają się na portalach internetowych, które zostały stworzone w tym celu. W praktyce oznacza to, iż pomysłodawca lub twórca jakiegoś projektu otwiera zbiórkę, w której prosi o pomoc internatów, aby wsparli realizację jego pomysłu. W zamian najczęściej oferuje im np. zniżkę na zakup tego produktu czy przedpremierowy zakup. O pożyczki społecznościowe mogą starać się wszyscy, jednak projekt musi być zgodny z prawem. Osoby, które wpłacają środki pieniężne, określani są mianem darczyńców, a wszystkie przekazywane pieniądze mogą być wpłacane w dowolnej wysokości na zasadzie dobrowolnej darowizny.


Co jest najczęściej finansowanie za pomocą crowdfundingu?

Tak jak wspomnieliśmy, za pomocą crowdfundingu mogą być finansowane praktycznie wszystkie pomysły. Jednak warunkiem jest, aby były zgodne z prawem. Wśród najczęściej finansowanych projektów występują gadżety elektroniczne, gry, badania naukowe, akcje charytatywne, akcesoria i pomoc w wydaniu albumu początkującemu artyście czy zorganizowania trasy koncertowej. Crowdfunding to również pomoc w wydaniu książki czy realizacji filmu. To świetny sposób ułatwiający realizację innowacyjnych pomysłów czy spełnienia marzeń o karierze filmowca, muzyka czy pisarza. Dzięki temu świetne pomysły nie muszą trafiać do szuflady ze względu na brak środków do ich realizacji. Za pomocą crowdfundingu realizowane są również przedsięwzięcia związane z rynkiem nieruchomości, np. budowa apartamentów pod wynajem. Finansowanie społecznościowe daje wiele możliwości i zwiększa szanse na powodzenie pomysłów.


Jakie są rodzaje crowdfundingu?

Rozróżnia się trzy główne modele crowdfundingu, jak:
crowdfunding inwestycyjny (udziałowy) – wpłaty darczyńców wiążą się z korzyściami finansowymi, np. uzyskaniem udziałów,
crowdfunding pożyczkowy — czyli pożyczka społecznościowa, którą po realizacji przedsięwzięcia beneficjent musi zwrócić,
• crowdfunding donacyjny — to zbiórki charytatywne i inne inicjatywy tworzone przez organizacje non-profit. Wszyscy darczyńcy nie mogą liczyć na gratyfikacje za udział w przedsięwzięciu, ze względu na filantropijny charakter zbiórki.


Wady i zalety crowdfundingu

Zastanawiając się nad skorzystaniem z finansowania społecznego, należy wiedzieć, że aby pomysł spotkał się z odzewem ze strony darczyńców, należy przedstawić go bardzo szczegółowo. Największe szanse na powodzenie mają często projekty, których realizacją są zainteresowani ludzie młodzi, np. gadżety elektroniczne czy gry. Czasami trudno też jest określić który rodzaj crowdfundingu będzie lepszą opcją dla powodzenia pomysłu. Czasami może zdarzyć się sytuacja, że posiadając jakiś innowacyjny pomysł, ktoś może go po prostu skraść. W końcu szczegółowy opis i widoczność online pozwala na skorzystanie z nich wielu osobom. W takiej sytuacji warto w pierwszej kolejności zastrzec prawa autorskie. Minusem działania platform crowdfundingu jest wypłacanie środków dopiero w momencie zebrania całej kwoty. Kiedy próg nie zostanie osiągnięty, pieniądze wracają do darczyńców.


Jak uzyskać pieniądze z crowdfundingu?

Decyzja o pozyskaniu pieniędzy z crowdfundingu, nie zawsze może okazać się trafna, ze względu na trudność w oszacowaniu szans zainteresowania pomysłem przez potencjalnych inwestorów. Dlatego, aby zwiększyć swoje szanse pozyskania środków, należy szczegółowo opisać cel zbiórki i podstawowe założenia. W przypadku firm, zainteresowanych pozyskaniem środków na rozwój biznesu, warto skorzystać również z naszej oferty.

Crowdfunding pożyczkowy to nic innego jak pożyczka społecznościowa oferowana w naszej firmie. Udzielana jest ona przedsiębiorcom, którzy mają możliwość zabezpieczenia pożyczki, np. hipoteką. To idealna opcja, szybka i bezpieczna, która pozwoli na inwestycję w rozwój swojego przedsiębiorstwa bez konieczności oczekiwania na odzew inwestorów. Często może zdarzyć się, że pomysł może nie spodobać się użytkownikom platform finansowania społecznościowego, przez co pozyskanie środków może okazać się niemożliwe.